Jump to content

European Radio for Belarus

From Simple English Wikipedia, the free encyclopedia
European Radio for Belarus
TypeRadio network
Launch date
Official website

European Radio for Belarus (Eŭrapéjskaje Rádyjo dla Biełarúsi, ERB, Belarusian: Еўрапейскае радыё для Беларусі) is a radio station and website. It is from Belarus. It was made on February 26, 2006.[1] European Radio for Belarus works on FM, OIRT FM, Internet, and Satellite. Journalists of the station work from Minsk and Warsaw.[2]

The radio station has one of the highest ratings among propaganda-free media in Belarus.[3][4]

The site of European Radio for Belarus can't be opened in Belarus.[5][6] It has been writing about the 2020 Belarusian protests and 2020 Belarusian presidential election, so journalists of the European Radio for Belarus have been tried and arrested for that.[7][8][9] On July, 5, 2021, the Government of Belarus shut the house of European Radio for Belarus in Minsk.[10] Since July 8, 2021, the second website of European Radio for Belarus can't be opened in Belarus.[11]

In 2021 and 2022, Belarusian courts added the Telegram, YouTube, Instagram pages of the radio and its logo to the Republican list of extremist materials;[12] in July 2022, the Ministry of Internal Affairs of Belarus named it as an extremist group.[13] In 2022 and 2023, several people who have been interviewed by the radio were arrested and imprisoned for it on charges of helping extremist activity.[14][15][16]

Awards[change | change source]

  • ERB journalist Marina Shukjurova received ‘П’еро’ Award in Freedom of Speech nomination (2009);[17]
  • Dmitry Lukashuk got first prize at BAJ ‘Вольнае слова’ Competition (2015);[18]
  • Honorary Diploma of the Belarusian Association of Journalists for very good work of journalist Dmitry Lukashuk (video series "Idea X") (2019).[19]

References[change | change source]

  1. Biener, Hansjörg (2009). "Radio for Peace, Democracy and Human Rights". University of Erlangen–Nuremberg. Archived from the original on 2017-09-09. Retrieved 2020-04-03.
  2. Berardi, Lorenzo (2016-01-13). "Euroradio: from Warsaw for Belarus". Open Democracy. Retrieved 2020-08-24.
  3. ""Популярности Лукашенко завидуют политики". Как национальные СМИ нарушали стандарты в апреле" [“Other Politicians Envy Lukashenko’s Popularity”: How National Media Violated Standards in April] (in Russian). Media IQ. 2020-05-28. Archived from the original on 2020-08-12. Retrieved 2020-08-08.
  4. "Лидер по пропаганде в мае — "СБ. Беларусь сегодня"" [Belarus Today Leads in State Propaganda in May] (in Russian). Media IQ. 2019-06-28. Archived from the original on 2020-10-03. Retrieved 2020-08-04.
  5. Штейн, Евгения (2020-08-29). "В Беларуси заблокировали «Нашу Нiву» и naviny.by, журналистов иностранных СМИ лишают аккредитации" (in Russian). Onliner.by. Archived from the original on 2020-09-29. Retrieved 2020-12-25.
  6. "В Белоруссии заблокировали несколько десятков информационных сайтов. Среди них — "Радио Свобода" и "Медиазона"" [Several Dozen of Independent Media Websites Blocked in Belarus, Including Radio Freedom and Mediazone] (in Russian). Meduza. 2020-08-22. Retrieved 2020-08-24.
  7. "Мы оказались в полном информационном локдауне" [“We Were in Information Lockdown”] (in Russian). Media IQ. 2020-08-10. Archived from the original on 2020-09-27. Retrieved 2020-08-08.
  8. "Журналистов "Еврорадио" задержали во время акции в Минске" [Euroradio Journalists Detained at Minsk Rally] (in Russian). Novaya Gazeta. 2020-07-15. Retrieved 2020-08-24.
  9. "В Минске милиция задержала несколько десятков протестующих студентов" (in Russian). Kommersant. 2020-09-01. Retrieved 2020-09-05.
  10. Салаўёў, Сяргей (2021-07-09). "Барацьба за ўвагу". Novy Chas (in Belarusian). 26 (734): 3.
  11. "Massive crackdown on independent media throughout Belarus". Belsat. 2021-07-08. Retrieved 2021-07-08.
  12. Республиканский список экстремистских материалов
  13. "Belarus adds Euroradio to list of 'extremist formations'". Novaya Gazeta Europe. 2022-07-21. Retrieved 2020-09-05.
  14. "«Улады праводзяць масіраваную кампанію па барацьбе з незалежнымі СМІ для апраўдання рэпрэсій»" ["The authorities are conducting a massive campaign against independent media to justify repression"]. Novy Chas (in Belarusian). 2022-11-29. Retrieved 2023-03-26.
  15. "Белорусского военного аналитика Егора Лебедка приговорили к пяти годам колонии за интервью "деструктивному каналу"". Current Time TV (in Russian). 2022-12-23. Retrieved 2022-12-24.
  16. "В Беларуси уволенную доцентку лингвистического университета Наталью Дулину осудили на 3,5 года колонии за интервью". Current Time TV (in Russian). 2023-03-10. Retrieved 2023-03-13.
  17. "Состоялось вручение премии для журналистов, работающих с темой ЛГБТ" [‘П’еро’ Award for Journalists Working on LGBT] (in Russian). Euroradio. 2009-10-14. Retrieved 2020-08-24.
  18. "Белорусская ассоциация журналистов наградила победителей творческого конкурса "Вольнае слова" 2015 года" [Belarusian Association of Journalists Announces ‘Вольнае слова’ Competition Laureates] (in Russian). BelaPAN. 2015-05-07. Archived from the original on 2015-07-23. Retrieved 2020-08-24.
  19. Заміроўскі, Вадзім (2019-09-12). "У Мінску назвалі пераможцаў журналісцкага конкурсу "Вольнае слова" ФОТА" (in Belarusian). Belarusian Association of Journalists. Archived from the original on 2020-11-15. Retrieved 2021-04-17.

Other websites[change | change source]